Optymalizacja istniejących parkingów rowerowych
Jeśli na terenie budynku istnieje rowerownia, wiata rowerowa lub wolne pomieszczenia, warto zastanowić się nad ich lepszym wykorzystaniem. W jaki sposób można maksymalnie zwiększyć liczbę miejsc do parkowania rowerów w istniejących przestrzeniach?
Podnośniki rowerowe
Jednym z najlepszych rozwiązań jest montaż podnośników rowerowych, które pozwalają na ustawienie roweru na tylne koło w pozycji pionowej. To wygodne rozwiązanie również dla osób mniej sprawnych, takich jak seniorzy, oraz dla właścicieli cięższych rowerów elektrycznych.
Podnośniki mają wiele zalet:
- Zwiększają pojemność rowerowni nawet dwukrotnie.
- Ułatwiają parkowanie rowerów, minimalizując wysiłek właściciela.
- Poprawiają komfort i estetykę przestrzeni wspólnych.
Chociaż podnośniki mogą się wydawać kosztowne, to ich długoterminowe korzyści przewyższają inwestycję. Tańsze rozwiązania, takie jak haki czy pionowe stojaki, często są ignorowane przez użytkowników, gdyż wymagają znacznej siły przy unoszeniu roweru.
Montaż i realizacja
Budowa takiego parkingu jest stosunkowo prosta. Zarówno projekt, jak i montaż można zlecić dostawcy sprzętu. W przypadku ograniczonych funduszy wspólnota może również samodzielnie przeprowadzić instalację. Podnośniki pozwalają zmienić wąskie pomieszczenia w funkcjonalne rowerownie. Można je też montować na zewnątrz, choć wielu właścicieli może uważać to za mało bezpieczne.
Indywidualne, płatne miejsca dla rowerów
Warto się zastanawiać nad płatnymi miejscami do parkowania rowerów przy takiej inwestycji. Ma to kilka zalet dla mieszkańców: eliminuje to zajęcie rowerowni przez rowery rzadko używane i należące do małej grupy mieszkańców. Daje to też osobom, które późno parkują, gwarancję miejsca w rowerowni.
Dla osób, które nie chcą inwestować funduszy remontowych w rowerownie, mogą być zachęceni poparciem takiego planu, gdyż zyskają porządek na korytarzach, w sumie nic za to nie płacąc. Jaka powinna być cena za stałe, numerowane miejsce w rowerowni? Tu można długo dyskutować, ale 20-30 zł miesięcznie za miejsce, nie wydaje się dla wielu wspólnot zbyt wygórowane.
Budowa dodatkowych miejsc na zewnątrz
Jeśli wykorzystanie wewnętrznych przestrzeni nie jest możliwe, konieczne będzie znalezienie miejsca na zewnątrz budynku. Ale czy tradycyjne stojaki i otwarte wiaty to dobre rozwiązanie?
Problem z otwartymi wiatami
Większość mieszkańców uważa, że otwarte wiaty rowerowe nie spełniają swoich funkcji, bo nie oferują odpowiedniego zabezpieczenia przeciwko kradzieży. Nawet większe zamknięte wiaty rowerowe powodują takie obawy, ponieważ z reguły łatwo się dostać do środka takiej wiaty: ktoś zostawi drzwi otwarte lub nawet wpuści nieznaną osobę do środka, bo pomyśli, że to sąsiad. To sprawia, że część rowerzystów nadal parkuje rowery w miejscach niedozwolonych, takich jak korytarze lub wnosi rower do mieszkania.
Hangary rowerowe
Rozwiązaniem mogą być małe garaże na rowery, takie jak Fietshangar. Każdy taki hangar mieści od 4 do 6 rowerów i zapewnia:
- Bezpieczeństwo (solidna konstrukcja, certyfikaty zabezpieczeń).
- Wygodę użytkowania (klapa podnoszona do góry zapewnia szeroki dostęp).
- Minimalne zajęcie miejsca w przestrzeni wspólnej.
- Mała ilość użytkowników minimalizuje ryzyko dostępu przez osoby trzecie
Wspólnoty mogą udostępniać hangary w modelu wynajmu: zainteresowani rowerzyści opłacają czynsz, np. 30 zł miesięcznie za miejsce w garażu. Ułatwi to dyskusję pomiędzy osobami, które nie potrzebują parkingu dla swoich rowerów a tymi, którzy najbardziej skorzystają z parkingu.
Indywidualne boksy rowerowe
Boksy na 1-2 rowery to alternatywa dla najbardziej wymagających użytkowników. Ich główne zalety to:
- Całkowita prywatność (nikt poza właścicielem nie ma dostępu).
- Wyższe poczucie bezpieczeństwa.
Jednak indywidualne boksy zajmują więcej miejsca i są mniej wygodne w użytkowaniu niż hangary. Na posesjach o ograniczonej przestrzeni może to być problemem. Jeszcze bardziej od inwestycji w rowerownie, wspólne garaże mogą spowodować większą dyskusję pomiędzy rowerzystami, a osobami bez rowerów.
Kto powinien finansować inwestycję?
Zakup podnośników, garaży czy boksów to temat, który często wzbudza kontrowersje. Nie wszyscy mieszkańcy korzystają z rowerów, a część uważa, że obecne rozwiązania są wystarczające i nie chcą, aby wspólnoty inwestowały w ten temat. Jak podejść do tego zagadnienia, aby uniknąć konfliktów?
Argumenty za wspólnym finansowaniem
- Zmniejszenie kosztów remontów: rowery parkowane na korytarzach, balkonach czy w mieszkaniach powodują uszkodzenia drzwi, ścian i wind i utrudniają dostęp do mieszkań. Organizacja miejsc do parkowania poza klatkami schodowymi zmniejsza te problemy.
- Porównanie z parkingiem samochodowym: wspólnoty często mają wspólne parkingi dla samochodów. Dlaczego więc nie miałyby zainwestować w parkingi dla rowerów, które są znacznie tańsze w budowie i utrzymaniu od parkingów dla samochodów? Nikt przecież nie oczekuje od właścicieli samochodów, aby wnosili swoje pojazdy do domu lub na balkon!
- Rower dużo łatwiej ukraść niż samochód: dlatego właściciele rowerów potrzebują rozwiązania dostosowanego do tego faktu. Rowerownie i garaże dla rowerów to zapewniają. Podnośniki tylko spowodują, że takie parkingi zajmują mniej miejsca na terenie wspólnym.
Modele finansowania
- Model darmowy: Wspólnota finansuje całą inwestycję, a miejsca są udostępniane bezpłatnie. Zalety: szybko i prosto. Wady: codzienna walka o dostępne miejsca, zajęcie miejsca przez osoby, które rzadko używają swoje rowery. Osoby, które często jeżdżą rowerem, nie będą zadowolone z takiego rozwiązania.
- Model płatny: Rowerzyści płacą za wynajem miejsc. Możliwe jest również wykupienie miejsc na własność. Zalety: daje pewność wolnych miejsc i wygody dla tych, którzy płacą, zapobiega przeładowaniu rowerowni i może zamknąć dyskusję z osobami bez rowerów. Wady: wymaga zarządzania, pobierania opłat, ustalenia cen.
- Model mieszany: Darmowe stojaki na zewnątrz i płatne miejsca w hangarach lub boksach. Każdy wybiera co mu najlepiej pasuje: czy płacić za bezpieczne, wygodne i gwarantowane miejsce, czy jednak pozostawić rower na zewnątrz pod blokiem lub wnosić do mieszkania.
Podsumowanie
Rozwiązanie problemu parkowania rowerów wymaga indywidualnego podejścia, dostosowanego do sytuacji danej wspólnoty. Ważne jest znalezienie kompromisu pomiędzy mieszkańcami oraz oferowanie rozwiązań wygodnych i bezpiecznych dla właścicieli rowerów. Systemy nieco droższe, ale z gwarancją miejsca i z miesięcznymi lub rocznymi opłatami mogą być dla wielu z nich lepszym rozwiązaniem, co również zadowoli osoby, które nie chcą inwestycji w parkingi rowerowe.
Masz pytania? Skontaktuj się z firmą Rowerado! Specjaliści pomogą dobrać najlepsze rozwiązania, zorganizują montaż i zapewnią serwis.
info@rowerado.com
Tel: 534 885 330