Począwszy od stycznia 2018 roku uległy zmianie zasady w zakresie preferencyjnego opodatkowania tzw. przychodów ewidencjonowanych z najmu prywatnego. W 2017 roku Ministerstwo Finansów zapowiadało zmiany, wskazując na podwyżkę podatku z obowiązującej dotychczas jednolitej stawki 8,5%. Pod koniec 2017 roku przyjęto nowelizację przepisów i od 1 stycznia 2018 roku wprowadzono swoisty próg podatkowy do ryczałtowego rozliczenia przychodów z najmu prywatnego. Przychody z najmu prywatnego opodatkowane są ryczałtem przy stawce 8,5%, jednak po przekroczeniu 100 000 zł przychodu z tego źródła nadwyżka opodatkowana jest zwiększoną stawką wynoszącą 12,5%.
ważne!
Przychody z najmu prywatnego opodatkowane są ryczałtem przy stawce 8,5%, jednak po przekroczeniu 100 000 zł przychodu z tego źródła nadwyżka opodatkowana jest zwiększoną stawką wynoszącą 12,5%.
POLECAMY
W tym kontekście warto mieć na uwadze dwa aspekty. Po pierwsze, trwają prace nad gruntowną reformą prawa podatkowego, która zapewne wprowadzi też zmiany w zasadach opodatkowania przychodów w formie ryczałtu. Po drugie, pojawiła się interpretacja podatkowa wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (9 października 2018 roku, nr 0115-KDIT3.4011. 333.2018.2.WR), na którą warto zwrócić uwagę. Jakkolwiek jest to interpretacja indywidualna, należy odnotować, że pozostaje ona w kontrze do wcześniej wydawanych interpretacji. Zgodnie z dotychczasowym, ugruntowanym stanowiskiem organów podatkowych, przychodem z najmu opodatkowanym ryczałtem był jedynie czynsz najmu. Jednak w przywołanej interpretacji fiskus zajął stanowisko wskazujące, że opodatkowaniu jako przychód powinna podlegać całość opłat pobieranych przez wynajmującego od lokatora. Warto mieć powyższe na uwadze, ponieważ kluczowe w tym zakresie będą konkretne zapisy umowy i wyszczególnienie należności tytułem opłat eksploatacyjnych.
uwaga!
Pojawiła się interpretacja skarbówki, gdzie wskazano, że opodatkowaniu jako przychód powinna podlegać całość opłat pobieranych przez wynajmującego od lokatora.
Kodeks urbanistyczno-budowlany i „ustawa inwestycyjna”
Na początku roku, niejako niezależnie od zapowiadanych konsultacji projektu ustawy Kodeks urbanistyczno-budowlany, prowadzone były prace legislacyjne w zakresie pakietu zmian, których celem miało być ułatwienie procesu inwestycyjno-budowlanego. Zmiany te – korzystając z dorobku prac nad Kodeksem – miały koncentrować się na wprowadzeniu ułatwień, w szczególności w zakresie ustaw o planowaniu przestrzennym i prawa budowlanego. Na pierwszy plan w projekcie wybijały się kwes...