Opłaty z tytułu kosztów zarządu nieruchomością wspólną
Zgodnie z art. 13 ust. 1 u.w.l.1, właściciel ponosi wydatki związane z utrzymaniem jego lokalu, jest obowiązany utrzymywać swój lokal w należytym stanie, przestrzegać porządku domowego, uczestniczyć w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej, korzystać z niej w sposób nieutrudniający korzystania przez innych współwłaścicieli oraz współdziałać z nimi w ochronie wspólnego dobra.
Przykładowy (otwarty) katalog kosztów zarządu ustawodawca określił przy tym w art. 14 u.w.l., zaliczając do tych kosztów:
- wydatki na remonty i bieżącą konserwację,
- opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody, w części dotyczącej nieruchomości wspólnej, oraz opłaty za antenę zbiorczą i windę,
- ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne, chyba że są pokrywane bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali,
- wydatki na utrzymanie porządku i czystości,
- wynagrodzenie członków zarządu lub zarządcy.
Do kosztów zarządu nieruchomością wspólną zaliczone mogą przy tym zostać i inne wydatki, o ile – w konkretnych okolicznościach – jest to uzasadnione i związane z utrzymaniem nieruchomości wspólnej. Jak wyjaśnia się w orzecznictwie2 – art. 14 u.w.l. nie zawiera katalogu zamkniętego kosztów zarządu nieruchomością wspólną i właściciele lokali mogą podj...