Zasady ogólne
Zgodnie z ustawą z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach1 w przypadku niedopełnienia przez właściciela nieruchomości obowiązku selektywnego zbierania odpadów komunalnych podmiot odbierający odpady komunalne przyjmuje je jako niesegregowane (zmieszane) i powiadamia o tym prezydenta miasta oraz właściciela nieruchomości. Z kolei prezydent miasta na podstawie takiego powiadomienia wszczyna postępowanie w sprawie określenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, która zmierza do wydania decyzji w tym zakresie za miesiąc lub miesiące, w których nie dopełniono obowiązku selektywnego zbierania odpadów komunalnych, stosując wysokość stawki opłaty podwyższonej.
Powołane zasady określają więc konsekwencje niedopełnienia przez właściciela nieruchomości obowiązku selektywnego zbierania odpadów komunalnych. Obowiązek powyższy wynika z art. 5 ust. 1 pkt 3 u.c.p.g., zgodnie z którym właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez zbieranie w sposób selektywny powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych – zgodnie z wymaganiami określonymi w regulaminie oraz sposobem określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 4a ust. 1 u.c.p.g.
Przesłanki warunkujące nałożenie opłaty podwyższonej
W art. 6ka ust. 1 u.c.p.g. zawarto przesłanki warunkujące wydanie przez organ decyzji określającej wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za okres, w którym nie dopełniono obowiązku selektywnego zbierania odpadów komunalnych, stosując wysokość stawki opłaty podwyższonej.
Pierwszą z przesłanek uzasadniających wydanie ww. decyzji jest oczywiście niedopełnienie przez właściciela nieruchomości obowiązku selektywnego zbierania odpadów komunalnych. Drugą przesłanką jest powiadomienie przez podmiot odbierający odpady komunalne wójta, burmistrza lub prezydenta oraz właściciela nieruchomości o niedopełnieniu przez właściciela nieruchomości obowiązku selektywnego zbierania odpadów komunalnych.
Przyjrzyjmy się, jak w orzecznictwie wygląda stosowanie tych przesłanek i czy ewentualnie spółdzielnie mieszkaniowe i wspólnoty mogą się bronić przed nałożeniem opłaty podwyższonej.
Niedopełnienie przez właściciela nieruchomości obowiązku selektywnego zbierania odpadów komunalnych
Przesłanka ta, z uwagi na swój powszechny charakter, jest najczęściej stosowana. Istotną kwestią jest to, czy niedopełnienie obowiązków powinno mieć charakter ciągły, czy też wystarczy jeden przypadek (incydentalny), aby móc nałożyć opłatę podwyższoną.
W sprawie, która zawisła przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Gdańsku, rozstrzygnięcie zapadło na tle następującego stanu faktycznego sprawy.
Opis sprawy
W 2022 r. podmiot odbierający odpady poinformował burmistrza o stwierdzonych w tym dniu nieprawidłowościach w segregacji odpadów odbieranych z nieruchomości. Do zawiadomienia załączono dokumentację fotograficzną wskazującą na obecności w pojemnikach na odpady szklane odpadów z papieru i zmieszanych oraz odpady z tworzyw sztucznych i metali, a w pojemniku na odpady biodegradowalne odpadów z papieru, metali, tworzyw sztucznych i zmieszanych. Postanowieniem z dnia 31 maja 2022 r. burmistrz wszczął wobec spółdzielni – właściciela ww. nieruchomości – postępowanie w sprawie określenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi z uwagi na niedopełnienie obowiązku selektywnego zbierania odpadów, a decyzją z dnia 27 lipca 2022 r. określił dla nieruchomości wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w wysokości 2100 zł za maj 2022 r., w którym nie dopełniono obowiązku selektywnego zbierania odpadów komunalnych. W uzasadnieniu wskazano na naruszenie zasad selektywnego zbiera...