Stan faktyczny. Postępowanie przed organami administracji publicznej
Spółdzielnia mieszkaniowa wystąpiła z wnioskiem o wydanie zaświadczenia potwierdzającego przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości odnośnie do działki gruntu opisanej w ewidencji gruntów jako droga bez nazwy.
Postanowieniem wydanym w sprawie, prezydent miasta odmówił wydania wnioskowanego zaświadczenia. Na powyższe rozstrzygnięcie spółdzielnia wniosła zażalenie do właściwego miejscowo Samorządowego Kolegium Odwoławczego.
Po rozpoznaniu środka zaskarżenia SKO utrzymało w mocy postanowienie prezydenta miasta. W ocenie Kolegium przesądzające znaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy miała – niebudząca wątpliwości – interpretacja art. 1 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych w prawo własności tych gruntów2. Jak wyjaśniło SKO, w drodze ustawy przekształceniowej dojść bowiem może do przekształcenia wyłącznie nieruchomości zabudowanych. Natomiast powołany przez spółdzielnię art. 1 ust. 2 pkt 3 ustawy przekształceniowej, wskazujący, iż przekształcenie obejmuje również nieruchomości zabudowane wyłącznie budynkami, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 1 lub 2 ustawy przekształceniowej, wraz z budynkami gospodarczymi, garażami, innymi obiektami budowlanymi lub urządzeniami budowlanymi, umożliwiającymi prawidłowe i racjonalne korzystanie z budynków mieszkalnych, należało interpretować w ten sposób, że przekształceniu podlegają także nieruchomości zabudowane budynkami jednorodzinnymi lub wielorodzinnymi, na których znajdują się także budynki gospodarcze, garaże, a także obiekty lub urządzenia budowlane, o ile te obiekty lub urządzenia budowlane umożliwiają prawidłowe i racjonalne korzystanie z budynków mieszkalnych. Zawsze jednak muszą to być nieruchomości zabudowane budynkami mieszkalnymi. Kolegium wskazało, iż skoro wniosek o wydanie zaświadczenia o przekształceniu dotyczył nieruchomości niezabudowanej, to nieruchomość ta jako taka nie podlegała przepisom ustawy przekształceniowej. W tej sytuacji brak było podstaw do wydania żądanego zaświadczenia.
Skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego
W skardze na rozstrzygnięcie organu administracji II instancji spółdzielnia zarzuciła rażące naruszenie przepisów postępowania mające istotny wpływ na treść rozstrzygnięcia, jak również przepisów prawa materialnego, a w szczególności:
- art. 1 ust. 1 ustawy przekształceniowej przez uznanie, że przedmiotowa nieruchomość nie przekształciła się w prawo własności tych gruntów,
- art. 1 ust. 2 pkt 3 ustawy przekształceniowej przez nieuwzględnienie faktu, że nieruchomość stanowiąca przedmiotową działkę umożliwiała prawidłowe i racjonalne korzystanie z budynków mieszkalnych, które nie posiadały dostępu do drogi publicznej,
- art. 1a ustawy z dnia 13 czerwca 2019 r. o zmianie ustawy o Krajowym Zasobie Nieruchomości oraz niektórych innych ustaw3 przez uznanie, że przedmiotowa nieruchomość nie spełniała przesłanek do przekształcenia się w prawo własności.
W uzasadnieniu skargi wskazano, że organ wydał zaskarżo...