Podatek „od deszczu” bez podstawy prawnej?

Finanse

W informacjach prasowych często spotykamy się z informacjami, że w kolejnej gminie wprowadzono podatek „do deszczu”. Można zadać pytanie – czym zatem jest ów podatek?

Przy dokładniejszym przyjrzeniu się sprawie okazuje się, że pod tym jednym pojęciem obiegowym tak naprawdę każdy rozumie coś innego. Dlatego na początku wyjaśnienie, z jakimi opłatami możemy mieć do czynienia:

  1. Opłata za odprowadzanie do wód wód opadowych i roztopowych, uprzednio ujętych w otwarte lub zamknięte systemy kanalizacji deszczowej służące do odprowadzania opadów atmosferycznych albo systemy kanalizacji zbiorczej w granicach administracyjnych miast, pobierana na podstawie art. 268 ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy Prawo wodne.
  2. Opłata za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej na skutek wykonywania na nieruchomości o powierzchni powyżej 3500 m2 robót lub obiektów budowlanych trwale związanych z gruntem, mających wpływ na zmniejszenie tej retencji przez wyłączenie więcej niż 70% powierzchni nieruchomości z powierzchni biologicznie czynnej na obszarach nieujętych w systemy kanalizacji otwartej lub zamkniętej, pobierana na podstawie art. 269 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo wodne.
  3. Opłata za odprowadzanie do kanalizacji deszczowej wód opadowych i roztopowych, której wysokość uchwala Rada Miasta na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy o gospodarce komunalnej. Zgodnie z tym przepisem – „Jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej, organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego postanawiają o wysokości cen i opłat albo o sposobie ustalania cen i opłat za usługi komunalne o charakterze użyteczności publicznej oraz za korzystanie z obiektów i urządzeń użyteczności publicznej jednostek samorządu terytorialnego”.

W niniejszym artykule skupimy się na ostatniej z wskazanych opłat, tj. opłacie za odprowadzanie wód opadowych i roztopowych do kanalizacji deszczowej (dalej jako podatek „od deszczu”), która funkcjonuje już w bardzo wielu gminach, a podmiotami zobowiązanymi do ich uiszczania są również spółdzielnie mieszkaniowe i wspólnoty. Istotność tej opłaty wynika stąd, iż niejednokrotnie jej wysokość jest znaczącym obciążeniem dla spółdzielni, a tym samym dla właścicieli lokali.

Zasady ustalania opłat za odprowadzania wód opadowych i roztopowych do kanalizacji deszczowej

Przepisy art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy o gospodarce komunalnej znajdują zastosowanie, jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej. Należy więc ustalić, czy w innych uregulowaniach prawnych ustalone są zasady ustalania opłat za odprowadzania wód opadowych i roztopowych do kanalizacji deszczowej, w szczególności w ustawie Prawo wodne i ustawie o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (dalej jako ustawa o zaopatrzeniu w wodę).

W ustawie o zaopatrzeniu w wodę brak podstaw do ustalania podatku „od deszczu”, z uwagi na fakt, iż ustawa ta reguluje zagadnienie odprowadzania ścieków, a począwszy od 2018 r. do ścieków nie zalicza się już wód opadowych i roztopowych. Co istotne, po wyłączeniu wód opadowych i roztopowych z kategorii ścieków, pominięto konieczność uregulowania w przepisach prawnych zasad ustalania cen za usługę odprowadzania wód...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz elektronicznych wydań magazynu
  • Nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma
  • ...i wiele więcej!

Przypisy