Sprawozdanie finansowe w czasie COVID-19

Finanse

Na stronie internetowej Ministerstwa Finansów zamieszczono Sprawozdanie finansowe w czasie pandemii COVID-19 – rekomendacje Komitetu Standardów Rachunkowości. Rekomendacje zostały wydane w związku z wyjątkową sytuacją, w jakiej będą sporządzane sprawozdania finansowe jednostek za rok obrotowy 2020. Mają one pomóc przy weryfikacji zapisów dokonanych w księgach rachunkowych 2020 r. i sporządzaniu sprawozdań finansowych za ten okres. Adresatem rekomendacji są osoby odpowiedzialne za sporządzenie sprawozdania finansowego, a więc między innymi pracownicy służb finansowo-księgowych spółdzielni mieszkaniowych, a także członkowie spółdzielni, którzy oczekują rzetelnej i jasnej informacji o sytuacji finansowej i majątkowej oraz nadwyżce bilansowej. Poniżej przedstawiamy najważniejsze rekomendacje, które powinny być przydatne dla zarządców nieruchomości.

Założenie kontynuacji działalności w czasie COVID-19 z uwzględnieniem zdarzeń po dniu bilansowym

W celu zapewnienia bezpieczeństwa obrotu gospodarczego ustawodawca obliguje wszystkie jednostki do ujawnienia deklaracji kontynuacji działalności bądź decyzji o niekontynuowaniu działalności. KSR przypomniał, że w praktyce oznacza to: konieczność oceny sytuacji jednostki na dzień bilansowy i przygotowanie prognozy (planu) na co najmniej najbliższy rok, czyli kolejne 12 miesięcy od dnia bilansowego i w zależności od wyników tej prognozy dokonanie odpowiedniej wyceny aktywów i pasywów. Gdy zastosowanie założenia kontynuacji działalności jest zasadne, aktywa i zobowiązania są wykazywane przy założeniu, że jednostka będzie mogła uzyskać korzyści ekonomiczne z aktywów i wypełnić zobowiązania w toku zwykłej działalności. Występowanie znaczących niepewności co do zdolności jednostki do kontynuacji działalności nie jest wystarczającym powodem do odstąpienia od sporządzania sprawozdań finansowych przy założeniu kontynuacji działalności. Jednostka stosuje założenie o kontynuacji działalności dopóty, dopóki nie staje się pewne, że nie będzie kontynuowała działalności w dającej się przewidzieć przyszłości obejmującej okres nie krótszy niż jeden rok od dnia bilansowego. Przepisy ustawy o rachunkowości odnoszące się do kontynuacji działalności nie uległy zmianie, ale w warunkach pandemii zagadnienie to nabiera większego znaczenia niż w latach wcześniejszych, gdy większość jednostek kontynuowała działalność, nie identyfikując przy tym istotnych niepewności w tym zakresie. Obecnie – na skutek pandemii – więcej jednostek może identyfikować zagrożenia dla kontynuacji działalności. Ponadto od jednostek, które są mniej narażone na negatywne skutki pandemii, interesariusze także będą oczekiwać podania przesłanek przyjęcia założenia kontynuacji działalności przy sporządzaniu sprawozdania finansowego.

Uwaga!

W celu zapewnienia bezpieczeństwa obrotu gospodarczego ustawodawca obliguje wszystkie jednostki do ujawnienia deklaracji kontynuacji działalności bądź decyzji o niekontynuowaniu działalności.

POLECAMY


Kierownik jednostki, dokonując oceny zasadności założenia kontynuacji działalności, powinien przepr...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz elektronicznych wydań magazynu
  • Nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma
  • ...i wiele więcej!

Przypisy