Stawka podatku od towarów i usług dla zadania objętego umową w zakresie utrzymania czystości

Finanse

Ze świadczeniem kompleksowym mamy do czynienia wtedy, gdy wszystkie czynności w nim wykonywane w ramach zawartej umowy służą realizacji celu, jakim jest utrzymanie porządku terenów zewnętrznych przyległych do budynku.

Stan faktyczny sprawy

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie sprzątania budynków mieszkalnych oraz utrzymania porządku na terenach wokół wspólnot mieszkaniowych. W ramach prowadzonej działalności ma zawartą umowę na świadczenie usług utrzymania czystości na nieruchomości oraz na terenach komunalnych użytku publicznego, tj. chodnikach przyległych do budynku, ciągach pieszych umożliwiających dojście do budynku, dojazdach, miejscach wokół pojemników na odpady komunalne wraz z dojściami do nich, obejmujących w szczególności:

  1. Sprzątanie powierzchni wewnętrznych polegające na:
    –    zamiataniu części wspólnych nieruchomości – klatek schodowych (1 raz w miesiącu),
    –    myciu klatek schodowych (1 raz w miesiącu),
    –    myciu okien na klatkach schodowych (2 razy do roku),
    –    myciu lamperii i balustrad (1 raz w roku),
    –    zamiataniu piwnic (4 razy w roku),
    –    sprzątaniu dodatkowych powierzchni wspólnych – pralnie, suszarnie (1 raz w roku).
  2. Utrzymanie stanu czystości chodników przyległych do budynku i dojść do śmietników na wysokości budynku oraz dróg dojścia i dojazdu.
  3. Odgarnianie w okresie zimowym śniegu i zwalczanie gołoledzi na chodnikach, dojściach do śmietników i drogach dojścia i dojazdu w obrębie posesji.
     

Klasyfikacja usług

W celu stosowania prawidłowej stawki podatku VAT, wnioskodawca zaklasyfikował świadczone usługi w następujący sposób:

  • PKWiU 81.21.12 – usługi niespecjalistycznego sprzątania pozostałych obiektów (zamiatanie i mycie korytarzy, klatek schodowych, mycie okien, drzwi, lamperii w budynkach); pozostałe usługi w zakresie utrzymania czystości świadczone przez gospodarzy domu, włączając drobne naprawy, opodatkowane podstawową stawką VAT 23%,
  • PKWiU 81.22.12 – usługi sprzątania specjalistycznego (usługi czyszczenia na zewnątrz budynków wszelkich typów, w tym budynków wielomieszkaniowych), opodatkowane podstawową stawką VAT 23%.
     

Za wykonanie zadań określonych umową wnioskodawcy przysługuje łączna stawka miesięcznego wynagrodzenia w wysokości kwoty netto plus należny podatek VAT. Wnioskodawca wystawia jedną fakturę VAT na całość świadczenia, w której określa nakład poniesiony na utrzymanie w czystości terenu wokół budynków oraz na sprzątanie wewnątrz budynków.

Wątpliwości podatkowe wnioskodawcy

Wnioskodawca poprosił o wskazanie, czy prawidłowo jest stosowana stawka podatku VAT 23% dla zadania objętego umową w zakresie utrzymania czystości na terenach zewnętrznych, sklasyfikowanego (jego zdaniem) pod symbolem PKWiU 81.22.12 – usługi sprzątania na zewnątrz budynku, obejmujące utrzymanie stanu ­czystości chodników przyległych do budynku i dojść do śmietników na wysokości budynku oraz dróg dojścia i ­dojazdu, w okresie zimowym usługi odgarniania śniegu i zwalczania gołoledzi na chodnikach, dojściach do śmietników i na drogach dojścia i dojazdu w obrębie posesji.

Zdaniem wnioskodawcy, biorąc pod uwagę przywołaną powyżej kwalifikację, prawidłowo zastosowano stawkę VAT 23% dla zadania objętego umową na utrzymanie czystości na terenie ­zewnętrznym, sklasyfikowanego – jego zdaniem – pod symbolem PKWiU 81.22.12.

Wymieniona we wniosku usługa świadczona jest na zewnątrz budynku, tj. na terenie osiedla, na którym nie ma wyznaczonych odrębny...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz elektronicznych wydań magazynu
  • Nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma
  • ...i wiele więcej!

Przypisy