W dyskusjach poświęconych planowaniu przestrzennemu i urbanistyce decyzje o warunkach zabudowy miały bardzo złą opinię. Zgodnie z założeniem ówczesnego ustawodawcy decyzje te miały stanowić uzupełnienie, wypełniać w terenie luki, dla których gmina nie uchwaliła miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Tymczasem, co potwierdziły też wyniki kontroli przeprowadzonej przez Najwyższą Izbę Kontroli z 2017 roku, decyzje o warunkach zabudowy stały się podstawowym, a nie uzupełniającym elementem polskiego systemu planowania przestrzennego.
W dyskusjach o planowaniu przestrzennym wskazuje się, że pomyślane jako określające zasady dla uzupełnień w zabudowie, a nie określające jej podstawowe cechy, popularne WZ-ki przyczyniły się do chaosu w zagospodarowaniu przestrzennym i procesu rozlewania się miast. Jednocześnie brak mocy wiążącej studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, kluczowa w procesie wydawania WZ-ki tzw. zasada...
Zmiana w planowaniu przestrzennym – inne warunki zabudowy
Zgodnie z przyjętą przez Sejm ustawą z dnia 7 lipca 2023 roku o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw, ruszyła w końcu długo zapowiadana reforma planowania przestrzennego. Zgodnie z zapowiedziami reforma jest daleko idąca, ale nie na tyle, żeby już teraz wprowadzać zmiany nową ustawą. Zdecydowano się na uchwalenie ustawy nowelizującej przepisy ustawy z dnia 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, a nie, jak zapowiadano, na PRZYJĘCIE NOWEJ, KTÓRA ZASTĄPI AKTUALNIE OBOWIĄZUJĄCĄ Z perspektywy indywidualnego inwestora wprowadzono istotne zmiany w zakresie bardzo popularnych decyzji o warunkach zabudowy.