Jedna czy kilka faktur

Finanse

W jednej ze wspólnot mieszkaniowych właścicielem kilku lokali jest przedsiębiorstwo. Od 2010 r. otrzymuje ono na każdy lokal osobną fakturę, a teraz żąda jednej faktury zbiorczej. Trudno będzie na podstawie jednej faktury przypisać wielkość wpłaty do konkretnego lokalu w przypadku mniejszej lub większej wpłaty.

Przed 2010 rokiem, gdy wystawialiśmy jedną fakturę i wpłaty były nieregularne, doszło do zadłużenia przedsiębiorstwa. Podczas sprawy sądowej przedstawiciel firmy zarzucił administratorowi, że nie regulował należności, gdyż nie było mu wiadomym, o jakie konkretnie lokale chodzi i za jakie okresy. Czy musimy wystawić jedną fakturę, czy wystawianie faktur na każdy lokal jest niezgodne z prawem? Wystawione faktury na każdy lokal dają czytelny obraz o zaliczkach i kosztach związanych z konkretnymi lokalami.
 

Stanowisko Sądu

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 4 lutego 2011 r., sygn. akt I FSK 217/10, przypomniał, że w zakresie obciążeń finansowych właściciela lokalu będącego członkiem wspólnoty wyróżnia się dwie kategorie wydatków, tj. koszty zarządu związane z utrzymaniem nieruchomości wspólnej oraz wydatki związane z utrzymaniem jego lokalu. Składniki pierwszej kategorii wydatków zostały przykładowo wymienione w art. 14 ustawy o własności lokali jako zasadnicze koszty obciążające właścicieli lokali w ramach wspólnoty. To wyłącznie na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną właściciele, zgodnie z art...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz elektronicznych wydań magazynu
  • Nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma
  • ...i wiele więcej!

Przypisy