Stan faktyczny. Postępowanie przed organami administracji publicznej
W odpowiedzi na otrzymany wniosek powiatowy inspektor nadzoru budowlanego wszczął postępowanie w sprawie kontroli ogrodzenia wybudowanego przez spółdzielnię mieszkaniową przy parkingu na drodze, która winna być ciągiem pieszo-rowerowym.
Podczas czynności kontrolnych przeprowadzonych w sprawie, upoważnieni pracownicy PINB ustalili, iż przy drodze faktycznie postawione zostało ogrodzenie z siatki zgrzewanej, systemowe, mocowane do słupków stalowych wbetonowanych w grunt bez podmurówki. Wysokość ogrodzenia wynosiła 1,50–1,69 m. Z przeprowadzonych czynności sporządzono dokumentację fotograficzną oraz szkic sytuacyjny.
Z uwzględnieniem poczynionych ustaleń, PINB wezwał spółdzielnię do przedłożenia oświadczenia sporządzonego przez uprawnionego geodetę, a dotyczącego usytuowania skontrolowanego ogrodzenia. Spółdzielnia wykonała wskazany obowiązek, przesyłając żądane przez organ oświadczenie wraz ze szkicem naniesienia ogrodzenia na działkach gruntu.
Na zobowiązanie organu, do akt sprawy wpłynęło również pismo urzędu miasta, z którego wynikało, że działka, na której usytuowane zostało ogrodzenie, objęta była obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie z rysunkiem miejscowego planu, działka ta położona została na terenie, dla którego plan ustalał przeznaczenie pod zabudowę mieszkaniową wielorodzinną z usługami. Ustalono, że przez działkę sąsiadującą przebiegał ogólnodostępny ciąg rowerowy. W związku z powyższym jedynie ogrodzenie spełniające warunki określone w tym planie oraz zapewniające przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów można było uznać za zgodne z planem zagospodarowania.
Mając powyższe na uwadze, decyzją organ administracji I instancji – powołując się na art. 51 ust. 1 pkt 2 p.b.2 – nałożył na spółdzielnię (jako inwestora)
obowiązek wykonania rozbiórki części ogrodzenia posadowionego w ciągu istniejącego chodnika, celem umożliwienia swobodnego dostępu i przejścia na działki sąsiednie. W ocenie organu powstałe ogrodzenie naruszało zapisy miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Od powyższej decyzji spółdzielnia odwołała się do organu II instancji, wnosząc o uchylenie zaskarżonej decyzji w całości i w tym zakresie wydanie orzeczenia umarzającego postępowanie jako bezprzedmiotowe oraz zarzucając zaskarżonej decyzji naruszenie m.in.:
- art. 51 ust. 1 pkt 1 p.b. poprzez błędne zastosowanie w zaskarżonej decyzji z uwagi na fakt, że brak było podstaw w rozpoznawanej sprawie do rozbiórki części ogrodzenia;
- art. 10 § 1 k.p.a.3 w zw. z art. 77 § 1 i 4 k.p.a. i art. 81 k.p.a. poprzez oparcie zaskarżonej decyzji na dołączonych do akt sprawy dokumentach, z pominięciem znanych organowi z urzędu dowodów i okoliczności wskazywanych przez spółdzielnię, tj. faktu, że ogrodzenie, którego dotyczyło postępowanie, zostało poddane oględzinom, a na wezwanie organu spółdzielnia przekazała oświadczenie uprawnionego geodety wraz z naniesionym szkicem ogrodzenia;
- art. 7 k.p.a., art. 77 § 1 i 4 k.p.a. i art. 80 k.p.a. polegające na niewyczerpującym zebraniu i rozpatrzeniu całego materiału dowodowego w sprawie, pominięcie znanych organowi z urzędu faktów dotyczących oddania do użytkowania ogrodzenia w 2018 r., a także błędną ocenę zebranego w sprawie...