W.G. jest właścicielem lokalu mieszkalnego mieszczącego się w budynku wielolokalowym. Powierzchnia użytkowa lokalu wraz z powierzchnią pomieszczeń przynależnych wynosi 104,33 metry kwadratowe. Powód jest właścicielem także drugiego lokalu, oznaczonego literą C i mieści się w innym budynku. Powierzchnia użytkowa tego lokalu wraz z powierzchnią pomieszczeń przynależnych wynosi 61,98 metrów kwadratowych. Z lokalami związany jest udział w nieruchomościach wspólnych.
W jakim trybie i jakiej treści uchwały były podejmowane?
Wspólnota mieszkaniowa na rocznym zebraniu członków podjęła uchwałę, z której wynikało, że „Członkowie wspólnoty mieszkaniowej nieruchomości postanawiają, że zaliczki na koszty zarządu nieruchomością wspólną i fundusz remontowy będą naliczane proporcjonalnie do powierzchni użytkowej lokalu (bez piwnic), zgodnie z zapisami w aktach notarialnych”. Uchwała ta została podjęta, nie była zaskarżana i obowiązywała do lipca 2017 roku.
Uchwałą członkowie wspólnoty mieszkaniowej postanowili, że głosowanie nad poszczególnymi uchwałami może odbywać się w trybie indywidualnego zbierania głosów według schematu: zarząd wspólnoty rozsyła projekty uchwał do wszystkich członków wspólnoty korespondencją poleconą za potwierdzeniem odbioru, nieoddanie głosu (niedostarczenie lub nieodesłanie karty do głosowania – do biura zarządcy nieruchomości – w terminie 14 dni licząc od dnia odebrania korespondencji) uznaje się za głosowanie za uchwałą na„tak”. Uchwała ta została podjęta większością głosów, liczoną według wielkości udziałów (58,08%).
Członkowie wspólnoty mieszkaniowej podjęli uchwałę w sprawie ustalenia sposobu naliczania zaliczek na koszty zarządu nieruchomością wspólną i zaliczek na fundusz remontowy, na podstawie której ustalono, że począwszy od 1 lipca 2017 roku zaliczki na koszty zarządu nieruchomością wspólną oraz fundusz remontowy będą naliczane właścicielom w stosunku do wielkości udziałów. Uchwała ta była głosowana częściowo na zebraniu członków pozwanej wspólnoty mieszkaniowej, a częściowo w trybie indywidualnego zbierania głosów. Uchwała ta została podjęta większością 88,86% głosów.
Powód został poinformowany na piśmie przez zarządcę o treści uchwał. Przesłano mu także zawiadomienie o zmianie opłat tytułem zaliczki na fundusz remontowy i na koszty zarządu nieruchomością wspólną, które obowiązywały od 1 lipca 2017 roku.