Stan faktyczny sprawy. Postępowanie przed organami administracji publicznej
Wnioskująca wystąpiła o przyznanie jej dodatku węglowego na podstawie przepisów ustawy o dodatku węglowym. Prezydent miasta decyzją wydaną na skutek złożonego wniosku orzekł o odmowie przyznania dodatku węglowego. Jako przyczynę odmowy organ wskazał fakt, że wnioskująca nie podjęła żadnych starań, aby uzyskać nadanie lokalowi – który zajmowała – odrębnego adresu. W tej sytuacji nie można było zatem, zdaniem organu, ustalić zaistnienia przesłanki obiektywnego braku możliwości ustalenia odrębnego adresu.
Od powyższej decyzji skarżąca wniosła odwołanie, podnosząc, że zgodnie ze zmianą przepisów od 3 listopada 2022 r. przysługuje kilka dodatków węglowych, jeżeli pod jednym adresem mieszka kilka rodzin tworzących odrębne gospodarstwa domowe, a każda z rodzin mieszka w odrębnym lokalu. Samorządowe Kolegium Odwoławcze uznało jednak wniesione odwołanie za nieuzasadnione i decyzją wydaną w sprawie utrzymało w mocy decyzję organu pierwszej instancji.
Jak wyjaśnił to bowiem organ drugiej instancji, podstawy materialnoprawne decyzji odmawiającej przyznania dodatku węglowego uregulowane zostały w ustawie o dodatku węglowym. Dodatek węglowy przysługuje zatem osobie w gospodarstwie domowym w przypadku, gdy głównym źródłem ogrzewania gospodarstwa domowego jest kocioł na paliwo stałe, kominek, koza, ogrzewacz powietrza, trzon kuchenny, piecokuchnia, kuchnia węglowa lub piec kaflowy na paliwo stałe, zasilane paliwami stałymi, wpisane lub zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o której mowa w art. 27a ust. 1 Ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2024 r., poz. 1446 ze zm.), do dnia 11 sierpnia 2022 r. albo po tym dniu w przypadku głównych źródeł ogrzewania wpisanych lub zgłoszonych po raz pierwszy do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o których mowa w art. 27g ust. 1 tej ustawy.
3 listopada 2022 r. weszła w życie z kolei Ustawa z dnia 27 października 2022 r. o zakupie preferencyjnym paliwa stałego dla gospodarstw domowych (t.j.: Dz. U. z 2024 r., poz. 114 ze zm.), której przepisami dodano do art. 2 ustawy o dodatku węglowym ust. 3c i 3d. Przepisy te dotyczą sytuacji, gdy pod jednym adresem zamieszkania funkcjonują odrębne gospodarstwa domowe w odrębnych lokalach, dla których źródłem ogrzewania jest oddzielne lub współdzielone źródło ciepła. W takim przypadku możliwe jest zastosowanie ww. przepisów wprowadzających modyfikację do dotychczas obowiązującej reguły „jeden dodatek na jeden adres zamieszkania”.
Mając powyższe na uwadze, Samorządowe Kolegium Odwoławcze wyjaśniło dalej, że w rozpoznawanej sprawie 30 listopada 2022 r. skarżąca zwróciła się o wypłatę dodatku węglowego, podając, że głównym źródłem ogrzewania gospodarstwa domowego jest piec kaflowy. Prezydent miasta jako organ pierwszej instancji w toku prowadzonego postępowania wyjaśnił, że nie był kwestionowany fakt, że pod jednym adresem zamieszkania funkcjonowały dwa odrębne gospodarstwa domowe, w tym jedno skarżącej. W toku postępowania ustalono również dalej, że na inny lokal został wcześniej złożony wniosek o wypłatę dodatku węglowego, który został przyznany i wypłacony innej osobie. Organ ustalił także, że skarżąca zajmowała parter domu, miała osobne pokoje, kuchnie,...