Właściciele lokali pokrywają te koszty w ułamkowych częściach, odpowiednio do wielkości swoich udziałów we współwłasności nieruchomości wspólnej. Zaliczki na poczet kosztów utrzymania płaci się do 10. dnia każdego miesiąca. Najważniejsze jest jednak, że to właściciele sami decydują, ile mają płacić, podejmując w tej sprawie uchwałę na rocznym zebraniu.
Procedura podnoszenia opłat we wspólnocie mieszkaniowej
Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 3 ustawy o własności lokali zarząd lub zarządca, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono, jest obowiązany zwoływać zebranie ogółu właścicieli co najmniej raz w roku, nie później niż w jego pierwszym kwartale. Przedmiotem rocznego zebrania powinno być m.in. uchwalenie opłat na pokrycie kosztów zarządu. W związku z tym we wspólnotach mieszkaniowych trudno mówić o podwyżce opłat rozumianej jako decyzja narzucona mieszkańcom przez jakiś podmiot, bo to właściciele sami podwyższone opłaty uchwalają wówczas, gdy wzrastają elementy kosztów, które muszą pokryć.
Podwyżka opłat we wspólnocie mieszkaniowej jest decyzją samych mieszkańców i przejawem ich odpowiedzialności za wspólnotę mieszkaniową, którą tworzą, i nikt im tej decyzji nie narzuca. W konsekwencji wprawdzie z reguły właściciele uchwałę tę podejmują na rocznym zebraniu, ale też w każdej chwili uchwałą mogą te zaliczki podnieść i dla takiej podwyżki nie będą obowiązywać żadne okresy do wejścia w życie. Jednak jak w wypadku każdej demokracji, takie uchwalenie zaliczek we wspólnocie mieszkaniowej w wyższej niż dotychczas wysokości może nie wynikać z jednomyślności właścicieli, tylko z decyzji większości liczonej według wielkości udziałów w nieruchomości wspólnej.
Zatem w wypadku, gdy są właściciele, którzy nie zgadzają się...