Obowiązkiem zarządu/zarządcy jest umożliwienie właścicielom lokali sprawowania kontroli działalności zarządu, a właściciel lokalu powinien decydować, czy w tym celu wystarczy mu pokazanie dokumentów, wykonanie kserokopii, umożliwienie wykonania ich fotokopii czy też zeskanowania. Oczywiście w żadnym wypadku nie jest możliwe wypożyczenie właścicielowi – nawet chwilowe – oryginału dokumentu. Należy jednak zwrócić uwagę na pewne kwestie związane z prawem wglądu w dokumenty wspólnoty mieszkaniowej.
- Wspólnota mieszkaniowa przede wszystkim nie ma obowiązku przechowywania wszystkich dokumentów, które przechodzą przez zarząd. Niektórych dokumentów w ogóle się nie przechowuje, inne przechowuje się krócej (na przykład do rozliczenia, zależnie od obowiązujących procedur), a inne dłużej (zwłaszcza w celach podatkowych). Zasady przechowywania niektórych dokumentów narzucają przepisy prawa, głównie podatkowego i budowlanego, ale dla sporej części dokumentów zasady archiwizacji określa dowolnie sama wspólnota. Nie ma ona obowiązku udostępnić dokumentu, który nie jest już przez nią archiwizowany i na przykład podejmować kroków w celu jego odtworzenia, występując do innych podmiotów o przesłanie kopii. Jeżeli dokumen...