Gwarancje
Umowny charakter instytucji gwarancji decyduje o tym, że udzielającego jej gwaranta obciąża odpowiedzialność odszkodowawcza za uszczerbki, których uprawniony doznaje na skutek niewykonania lub nienależytego wykonania umowy. Gwarancja jakości jest więc udzielana dobrowolnie, a jej treść formułuje gwarant, inwestor zaś przez przyjęcie z rąk sprzedawcy dokumentu gwarancyjnego wyraża zgodę na zawarte w nim warunki gwarancji. Gwarancja stanowi zapewnienie, że dany obiekt budowlany jest dobrej jakości, a w przypadku wystąpienia wady w toku zgodnej z przeznaczeniem eksploatacji zostanie ona usunięta. Wiadomo, że inwestor dąży do zapewnienia sobie jak najdłuższego okresu gwarancji, a wykonawca – jak najkrótszego, a jest skłonny do negocjacji w zależności od rodzaju robót i nie jest skłonny do wydłużania okresu poza okres uznany przez siebie za bezpieczny. Są to negocjacje jak każde inne i jak każde inne należy je prowadzić najlepiej z kilkoma wykonawcami jednocześnie, negocjując zarówno cenę usługi, termin wykonania, jak i inne elementy ważne dla wspólnoty, takie jak na przykład długość gwarancji. Negocjując oferty z kilkoma oferentami, ma się też porównanie w zakresie terminu gwarancji. Jeżeli na przykład jeden z oferentów daje dłuższy okres gwarancji, to oznacza, że dla tego t...