Windykacja zaległości

Prawo

Jeżeli właściciel nie płaci obciążających go zaliczek na koszty zarządu, staje się dłużnikiem, a zarządzający ma nie prawo, ale obowiązek na bieżąco egzekwować te zaległości. Niby prosta zasada, a w praktyce sprawia zarządzającym wiele problemów

Termin płatności zaliczek a powstanie zaległości

Termin płatności zaliczek na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną, jest terminem ustawowym i został określony na 10. każdego miesiąca. Zgodnie z Kodeksem cywilnym, termin oznaczony w dniach kończy się z upływem ostatniego dnia. Jeżeli początkiem terminu oznaczonego w dniach jest pewne zdarzenie, nie uwzględnia się przy obliczaniu terminu dnia, w którym to zdarzenie nastąpiło. Termin oznaczony w tygodniach, miesiącach lub latach kończy się z upływem dnia, który nazwą lub datą odpowiada początkowemu dniowi terminu, a gdyby takiego dnia w ostatnim miesiącu nie było – w ostatnim dniu tego miesiąca. Jeżeli termin jest oznaczony na początek, środek lub koniec miesiąca, rozumie się przez to pierwszy, piętnasty lub ostatni dzień miesiąca. Termin półmiesięczny jest równy 15 dniom. Jeżeli termin jest oznaczony w miesiącach lub latach, a ciągłość terminu nie jest wymagana, miesiąc liczy się za dni 30, a rok za dni 365. Zgodnie z art. 115 Kodeksu cywilnego, jeżeli koniec terminu do wykonania czynności przypada na dzień uznany ustawowo za wolny od pracy, termin upływa dnia następnego. Sobota wprawdzie nie jest dniem ustawowo wolnym od pracy, ale jest dniem równorzędnym z dniem ustawowo wolnym od pracy. Takie stanowisko wyraziły sądy, w tym Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale z dnia 15 czerwca 2011 r. (sygn. akt: I OPS 1/11, LEX 818666). W praktyce środki pieniężne wpływają na konto najczęściej dopiero następnego dnia po dniu zlecenia przelewu, a w przypadku korzystania z Poczty Polskiej lub innego pośrednika, co najmniej kilka dni po wpłacie. Tymczasem zgodnie z art. 454 § 1 Kodeksu cywilnego świadczenie pieniężne uważa się za spełnione z chwilą wpływu środków na konto. Ponadto w przypadku niedostarczenia środków pieniężnych przez pocztę lub bank (z uwagi na zagubienie czy wadliwość systemu), świadczenie nie będzie mogło zostać uznane za spełnione, mimo że dłużnik środki wpłacił. W takim przypadku powinien on ponownie dokonać zapłaty i następnie dochodzić od banku czy poczty zwrotu zagubionych pieniędzy.

Uwaga!

Zgodnie z Kodeksem cywilnym, termin oznaczony w dniach kończy się z upływem ostatniego dnia. Jeżeli początkiem terminu oznaczonego w dniach jest pewne zdarzenie, nie uwzględnia się przy obliczaniu terminu dnia, w którym to zdarzenie nastąpiło. Termin oznaczony w tygodniach, miesiącach lub latach kończy się z upływem dnia, który nazwą lub datą odpowiada początkowemu dniowi terminu, a gdyby takiego dnia w ostatnim miesiącu nie było – w ostatnim dniu tego miesiąca. Jeżeli termin jest oznaczony na początek, środek lub koniec miesiąca, rozumie się przez to pierwszy, piętnasty lub ostatni dzień miesiąca. Termin półmiesięczny jest równy 15 dniom.

POLECAMY

Zasady zaliczenia niepełnych wpłat dłużnika

Warto też zwrócić uwagę na zasady zaliczania wpłat dłużnika, które określa art. 451 Kodeksu cywilnego. Zgodnie z tym przepisem, w braku oświadczenia dłużnika lub wierzyciela spełnione świadczenie zalicza się przede wszystkim na poczet długu wymagalnego, a jeżeli jest kilka długów wymagalnych na poczet najdawniej wymagalnego. Dłużnik mający względem tego samego wierzyciela kilka długów tego samego rodzaju, może przy spełnieniu świadczenia wskazać, który dług chce zaspokoić. To, co jednak przypada na poczet danego długu, wierzyciel może przede wszystkim zaliczyć na związane z tym długiem zaległe należności uboczne (np. odsetki) oraz na zalegające świadczenie główne. Zatem jeżeli ustawodawca określił, że termin płatności zaliczek na koszty zarządu nieruchomością wspólną upływa 10 dnia każdego miesiąca, to właściciel lokalu ma obowiązek dokonać zapłaty tak, aby pieniądze zostały zaksięgowane na koncie najpóźniej w dniu 10 danego miesiąca i nie jest ważne kiedy zapłacił na poczcie kiedy złożył przelew bankowy, tylko kiedy jego wpłata została zaksięgowana. Jeżeli właściciel zapłacił na poczcie 9 dnia danego miesiąca, a jego wpłata wpłynęła na konto 13 dnia danego miesiąca, to znaczy że dłużnik pozostawał w zwłoce, co uprawnia do naliczenia odsetek za okres zwłoki. Ponadto wpłatę właściciela można zaksięgować przede wszystkim na spłatę naliczonych odsetek. Jeżeli 10 dzień danego miesiąca przypada w dzień wolny od pracy, to należy uznać, że termin upływa następnego dnia pracującego.

Uwaga!

Istotą przedawnienia jest więc to, ż...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz elektronicznych wydań magazynu
  • Nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma
  • ...i wiele więcej!

Przypisy