Dnia 22 sierpnia 2019 r. w Dzienniku Ustaw została opublikowana ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw. Zgodnie z art. 27 ustawy nowelizującej, co do zasady, ustawa ta wchodzi w życie w terminie 14 dni od jej ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Oznacza to, że znowelizowane przepisy – z pewnymi wyjątkami – wejdą w życie 6 września 2019 roku. Ustawa przewiduje przy tym kilka wyjątków w powyższym zakresie. Przykładowo, nowe przepisy dotyczące poziomów recyklingu i przygotowania do ponownego użycia odpadów komunalnych weszły w życie 1 stycznia 2020 roku.
Uwaga!
Rada gminy (rada miasta) jest obowiązana dostosować uchwały wydane przed dniem 6 września 2019 roku do znowelizowanych przepisów, w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy nowelizującej (tj. do 6 września 2020 roku).
POLECAMY
Obowiązki rady gminy/rady miasta
Natomiast zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy nowelizującej rada gminy (rada miasta) jest obowiązana dostosować uchwały wydane przed dniem 6 września 2019 roku do znowelizowanych przepisów, w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy nowelizującej (tj. do 6 września 2020 roku). W tym terminie gminy muszą więc uchwalić nowe regulaminy dotyczące utrzymania czystości i porządku. Nowelizacja wprowadziła m.in. obowiązkową segregację odpadów. Jednak obowiązek selektywnej zbiórki będzie uzależniony od terminów dostosowania uchwał w poszczególnych gminach. Ustawa przewiduje „widełki” w opłatach dla osób, które nie będą segregowały śmieci. Osoby, które nie będą segregować odpadów, zapłacą za śmieci nie mniej niż dwukrotno...