Powodowie w sprawie wnosili o uznanie za niedozwolone i zakazanie stosowania w obrocie z konsumentami określonych postanowień zawartych w stosowanym przez dewelopera wzorze przedwstępnej umowy sprzedaży i przyrzeczonej umowy sprzedaży lokalu.
Kontrowersyjne postanowienia umowy
Pierwsze z postanowień umownych zastrzegało, że na parterze budynku planowane jest zrealizowanie lokali użytkowych, które będą przeznaczone pod różnego rodzaju działalności. Nabywca akceptował natomiast fakt, iż w części z tych lokali prowadzona będzie działalność, w której wykonywane będą czynności związane z oferowaniem towarów i usług, w tym również napojów alkoholowych. Dodatkowo nabywca wyrażał jednocześnie zgodę na umieszczenie w miejscach wskazanych przez projektanta szyldów reklamowych i tablic informacyjnych oraz akceptował, że poza kosztami związanymi z ich umieszczeniem właściciel lokalu użytkowego nie będzie ponosił dodatkowych opłat z tytułu umieszczenia tych szyldów.
Kolejne zaskarżone postanowienie przewidywało udzielenie przez nabywcę deweloperowi zgody na prowadzenie działań marketingowych na terenie nieruchomości i umieszczenie szyldów oraz tablic informacyjnych, a deweloper poza kosztami ich realizacji nie będzie ponosił z tego tytułu dodatkowych opłat.
Trzecie z zakwestionowanych postanowień umownych przewidywało dla dewelopera uprawnienie do zainstalowania na dachu bądź elewacji napisów z nazwą inwestycji, pełną lub skrótową nazwą dewelopera, jego logo lub innych elementów charakteryzujących inwestycje. Nabywca wyrażał na to zgodę, a uprawnienie przysługiwało deweloperowi nieodpłatnie i na czas nieokreślony. W rezulta...