Obowiązki gminy we wspólnocie

Finanse

Jesteśmy zakładem gospodarki lokalowej i działamy w imieniu gminy jako administrator gminnego zasobu nieruchomości. Jako jeden z właścicieli we wspólnotach mieszkaniowych dokonujemy płatności na fundusz eksploatacyjny i remontowy. Niestety w związku ze zbyt niskim budżetem nie regulujemy na bieżąco funduszu remontowego we wszystkich wspólnotach. Od nowego roku zarządca wspólnot, w których gmina ma swój udział, chce wprowadzić regulamin, który będzie wskazywał, że płatności na fundusz remontowy będą obowiązkowe dla wszystkich właścicieli we wspólnocie. Do tej pory w tych budynkach, gdzie nie regulowaliśmy na bieżąco f.r., a powstawał jakiś koszt (bo odbywał się remont), dostawaliśmy fakturę z kwotą proporcjonalną do naszego udziału we wspólnotach mieszkaniowych i ją opłacaliśmy. W związku z planowanymi zmianami powstaje pytanie: czy można wprowadzić taki regulamin, który będzie wymagał wpłacania przez wszystkich właścicieli zaliczek na fundusz remontowy?

 

Gmina jako właściciel lokali komunalnych jest we wspólnocie mieszkaniowej takim samym właścicielem jak każdy inny właściciel. Podstawowym obowiązkiem każdego właściciela lokalu, a zatem i gminy, wynikającym z ustawy o własności lokali jest obowiązek ponoszenia wszystkich kosztów zarządu nieruchomością wspólną, w tym zaliczek na fundusz remontowy. Termin płatności zaliczek na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną jest terminem ustawowym i został określony na 10 każdego miesiąca. Jeżeli gmina nie płaci obciążających ją zaliczek na koszty zarządu, staje się dłużnikiem, a zarządzający wspólnotą mieszkaniową ma nie prawo, ale obowiązek na bieżąco egzekwować te zaległości. W fazie przedsądowej zarząd powinien poczynić kr...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz elektronicznych wydań magazynu
  • Nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma
  • ...i wiele więcej!

Przypisy