Podstawa projektowanych zmian
Projektowane zmiany zarówno w przepisach ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o finansowym wsparciu tworzenia lokali mieszkalnych na wynajem, mieszkań chronionych, noclegowni, schronisk dla bezdomnych, ogrzewalni i tymczasowych pomieszczeń1, jak również ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o pomocy państwa w ponoszeniu wydatków mieszkaniowych w pierwszych latach najmu mieszkania2, są wynikiem prac nad nową ustawą o rozliczaniu ceny lokali w cenie nieruchomości zbywanych z gminnego zasobu nieruchomości, stanowiącej z kolei podstawę rządowego programu „Grunt za Mieszkanie”.
Przedmiotowa ustawa wprowadza bowiem – nieznany dotychczas na gruncie polskiego prawa – instrument umożliwiający tzw. rozliczenie w formie „lokal za grunt”, opierający się na zupełnie nowej konstrukcji realizacji przedsięwzięć inwestycyjno-budowlanych, które realizowane będą mogły być z wykorzystaniem nieruchomości zbywanej z gminnego zasobu nieruchomości z jednoczesnym rozliczaniem w cenie tej nieruchomości, ceny lokali lub budynków przekazywanych z kolei gminie przez inwestora. Rozliczenie to następować będzie oczywiście na zasadach szczegółowo określonych w projektowanej ustawie.
Uwaga!
Lokale lub budynki objęte inwestycją realizowaną na podstawie nowej ustawy, lecz nieprzekazywane gminie, będą mogły zostać zagospodarowane przez inwestora w dowolnie wybrany sposób, tj. poprzez ich sprzedaż, wynajęcie lub wydzierżawienie.
POLECAMY
Lokale lub budynki, których cena będzie zaliczana na poczet części ceny nabywanej nieruchomości gminnej, będą mogły być jednocześnie wykorzystywane przez gminę do realizacji każdego jej zadania własnego, np. jako mieszkania komunalne, bądź też mieszkania wynajmowane osobom fizycznym przez spółki gminne lub spółki Skarbu Państwa na zasadach najmu z dojściem do własności. Dopuszczalne będzie również pozyskiwanie przez gminę w tym trybie powierzchni pod realizację innych jeszcze obiektów np. kulturalnych. Z kolei, lokale lub budynki objęte inwestycją realizowaną na podstawie nowej ustawy, lecz nieprzekazywane gminie, będą mogły zostać zagospodarowane przez inwestora w dowolnie wybrany sposób, tj. poprzez ich sprzedaż, wynajęcie lub wydzierżawienie.
Główny cel proponowanej ustawy wiąże się zatem z rozszerzeniem dostępu do nieruchomości o potencjale inwestycyjnym, a sprzyjać temu celowi mają z kolei zasoby nieruchomości pozostające w zarządzie jednostek samorządu terytorialnego, których potencjał – w ocenie autorów ustawy – aktualnie nie jest w pełni wykorzystywany. Z uwzględnieniem powyższego, proponuje się również wprowadzenie regulacji umożliwiających samorządom ubieganie się z kolei o granty na realizację przedsięwzięć infrastrukturalnych, towarzyszących budownictwu mieszkaniowemu, a dotyczących tworzenia niezbędnej komunalnej infrastruktury technicz...