Stan faktyczny. Postępowanie przed organami administracji publicznej
Decyzją wydaną w sprawie prezydent miasta zezwolił na realizację inwestycji drogowej obejmującej rozbudowę i przebudowę istniejącej drogi o kategorii drogi gminnej wraz ze zjazdem na teren nieruchomości znajdujących się we władaniu spółdzielni mieszkaniowej.
Odwołanie od tej decyzji wniosła m.in. spółdzielnia, będąca użytkownikiem wieczystym nieruchomości objętej wnioskiem o zezwolenie. Po rozpoznaniu odwołania, wojewoda – działając jako organ administracji II instancji – uchylił zaskarżoną decyzję i odmówił zezwolenia na realizację inwestycji drogowej.
W ocenie wojewody planowana inwestycja polegała m.in. na realizacji skrzyżowania w postaci tzw. minironda, a dojazd do nieruchomości bezpośrednio z minironda za pomocą zjazdów indywidualnych stwarzał – zdaniem organu – zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego dla samochodów wjeżdżających i wyjeżdżających, ze względu na konieczność jazdy na rondzie „pod prąd” (wyjazd z posesji tyłem, wjazd na posesję tyłem) i zatrzymania się. W tym też zakresie wojewoda doszukał się naruszenia przepisów art. 5 ust. 1 pkt 9 ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane2 oraz § 113 ust. 7 pkt 1 i 2 w związku z § 77 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie3. Według wojewody nie można było uznać za bezpieczne poruszania się po minirondzie samochodów, pieszych, rowerzystów i innych uczestników ruchu drogowego w sytuacji wybudowania obok siebie kilku zjazdów na nieruchomości prywatne, z których wjazd lub wyjazd odbywać się miał tyłem do kierunku ruchu – wprost na sk...