Uchybienia najczęściej popełniane przez osoby odpowiedzialne za prowadzenie KOB można w sposób ogólny podzielić na trzy kategorie:
POLECAMY
- błędy związane z uzupełnianiem wpisów w Książce Obiektu Budowlanego,
- błędy związane z gromadzeniem dokumentacji eksploatacyjnej,
- błędy związane z organizacją i udokumentowaniem okresowych kontroli technicznych obiektu.
Ponadto występują różnego rodzaju błędy związane z organizacją i udokumentowaniem okresowych kontroli technicznych obiektu wielkopowierzchniowego.
I Błędy związane z uzupełnianiem wpisów w Książce Obiektu Budowlanego
Bardzo częstą przyczyną występowania uchybień przy dokonywaniu adnotacji w KOB jest upoważnianie do prowadzenia książki zbyt dużej liczby osób, co powoduje chaos, a ponadto nie można jednoznacznie określić, kto jest odpowiedzialny za błędne wpisy lub ich brak.
Dokonywanie wpisów przez wiele osób lub osoby nieupoważnione
Czasami zdarza się, że wpisów dokonują wszyscy specjaliści kontrolujący obiekt, projektanci czy rzeczoznawcy. Tym samym mnoży się liczba osób dokonujących wpisów i rozmywa się odpowiedzialność za wypełnianie dokumentu, co jest przyczyną późniejszych negatywnych konsekwencji dla właściciela obiektu. Zaleca się, aby upoważniona do dokonywania adnotacji w Książce Obiektu Budowlanego była jedna osoba, czuwająca nad całością wpisów, ewentualnie jej zastępca – w razie konieczności uzupełnienia KOB pod nieobecność właściwej osoby.
Niesystematyczność i niesumienność dokonywania wpisów
Kolejną nagminną bolączką osób uzupełniających Książkę Obiektu Budowlanego jest niesystematyczność i niesumienność w dokonywaniu wpisów. Wielokrotnie można to wytknąć właścicielom oraz zarządcom w przypadku obiektów wielkopowierzchniowych, dla których obowiązkowe jest dokonywanie przeglądów w półrocznych cyklach.
Jednak najczęściej popełnianym błędem jest wpisywanie wszystkich możliwych protokołów, prac i modernizacji w jednej tablicy – zwykle jest to tablica VI, gdyż jest ona pierwszą w kolejności dotyczącą protokołów i robót budowlanych.
II Błędy związane z gromadzeniem dokumentacji eksploatacyjnej
Dokumentacja użytkowania obiektu budowlanego stanowi nieodłączną całość z Książką Obiektu Budowlanego, do której jest obowiązkowym załącznikiem. Z tego względu braki w tym zakresie jednocześnie powodują niekompletność KOB. Niżej zostały wyszczególnione niedociągnięcia i uchybienia związane z archiwizacją i kompletowaniem dokumentacji eksploatacyjnej, które najczęściej przydarzają się osobom odpowiedzialnym za obiekt budowlany oraz prowadzenie Książki Obiektu Budowlanego.
Brak dokumentacji projektowej lub inwentaryzacji obiektu
Praktycznie każda inwestycja oddawana obecnie do użytkowania posiada całość dokumentacji technicznej, stąd problem braku dokumentacji niezwykle rzadko dotyczy nowych obiektów budowlanych. Pojawia się on przede wszystkim wtedy, gdy obiekt jest stary lub kiedy poprzedni właściciel zgubił, zniszczył lub nie przekazał wyżej wspomnianych dokumentów następcy prawnemu. W takim przypadku w pierwszej kolejności można zwrócić się z wnioskiem do właściwej miejscowo gminy o udostępnienie materiałów archiwalnych dotyczących nieruchomości. Niestety, nierzadko okazuje się, że wypożyczone z archiwum akta są niepełne lub nie pokrywają się ze...