Zarząd wspólnoty mieszkaniowej – zasady powoływania, odwoływania, rozliczania z działalności

Prawo
   Tematy poruszane w tym artykule  
  • Jakie są prawa i obowiązki przy tworzeniu ogrodka lokatorskiego w blokach.
  • Rozumienie roli dewelopera w zarządzaniu wspólnotą mieszkaniową na początkowych etapach.
  • Procedury i zasady dotyczące zmiany zarządu wspólnot mieszkaniowych.
  • Odpowiedzialność cywilna członków zarządu wspólnoty za niewykonanie obowiązków.
  • Różnice między zarządem powierzonym a wybranym w kontekście wspólnot mieszkaniowych.
  • Proces wyboru i zmiany zarządu w dużych wspólnotach mieszkaniowych.
  • Znaczenie i sposób podejmowania uchwał dotyczących zarządu przez właścicieli lokali.
  • Wynagrodzenie członków zarządu i jak jest ustalane w różnych formach.
  • Obowiązki zarządu wspólnoty w zakresie sprawozdawczości i zwoływania zebrań ogółu właścicieli.
  • Możliwość rezygnacji członka zarządu ze sprawowanej funkcji oraz jej formalności.

Zarząd kieruje sprawami wspólnoty mieszkaniowej i reprezentuje ją na zewnątrz oraz w stosunkach między wspólnotą a poszczególnymi właścicielami lokali. Czynności zwykłego zarządu podejmuje zarząd samodzielnie, natomiast do podjęcia przez zarząd czynności przekraczającej zakres zwykłego zarządu potrzebna jest uchwała właścicieli lokali wyrażająca zgodę na dokonanie tej czynności.

Zapraszamy również do przeczytania innego artykułu: Ogródek lokatorski w bloku - jakie mamy prawa i obowiązki?

Zarząd dewelopera

Wspólnoty mieszkaniowej nie zakłada się – powstaje ona z mocy prawa z chwilą wyodrębnienia i zbycia pierwszego lokalu w budynku i składa się wówczas z właściciela, który nabył pierwszy lokal w budynku i na przykład dewelopera jako właściciela wszystkich pozostałych niewyodrębnionych jeszcze lokali. W praktyce wspólnota mieszkaniowa kształtuje się w wyniku sukcesywnego wyodrębniania i zbywania lokali przez dewelopera. Od momentu wybudowania budynku deweloper zmuszony jest zarządzać wybudowanym przez siebie budynkiem i początkowo nie ma nawet komu przekazać zarządzania, bowiem aby wspólnota mieszkaniowa mogła zacząć działać, należy dopełnić formalności, a przede wszystkim trzeba zwołać pierwsze zebranie właścicieli i wybrać zarząd. Dopiero z chwilą ukonstytuowania się wspólnoty deweloper ma komu przekazać zarząd. Deweloperzy niejednokrotnie jednak zastrzegają sobie w umowach sprzedaży lokali, że będą zarządzać nieruchomością przez określony czas lub będzie to robić wskazany podmiot.

Najczęściej w ten sposób, że dokonują powierzenia zarządu w trybie art. 18 ustawy o własności lokali na okres z reguły kilku lat. Zgodnie z art. 18 ust. 2a ustawy o własności lokali, zmiana ustalonego sposobu zarządu nieruchomością wspólną może wówczas nastąpić na podstawie uchwały właścicieli lokali zaprotokołowanej przez notariusza. Sąd Najwyższy w uchwale z 21 stycznia 2009 roku (sygn. akt: III CZP 129/08) potwierdził, że przy zmianie zarządcy, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono, obowiązuje w tym zakresie tryb wskazany w art. 18 ust. 2a tej ustawy. Powierzenie zarządu w aktach notarialnych ustanowienia odrębnej własności lokali w budynku na jakiś czas nie powoduje tego, że wspólnota mieszkaniowa została ubezwłasnowolniona. Wspólnota mieszkaniowa może przed upływem tego okresu w każdej chwili podjąć uchwałę o odwołaniu zarządcy, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono i na przykład dokonać wyboru zarządu lub powierzenia zarządu innej osobie.

Takie zastrzeżenie dewelopera w umowach z klientami jest bowiem zastrzeżeniem umown...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz elektronicznych wydań magazynu
  • Nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma
  • ...i wiele więcej!

Przypisy